5 Ekim 2007 Cuma

Transit yollarda sağ şeritlerin daha akıcı olması problemi

Türkiyenin bir çok yolunda gözlemlenebilecek bir durumdur. Genellikle 3 şeritli olan bu yollar bir çok yerde "çevre yolu" adı ile anılır ve "Otoyol"lar ile benzer özellikler gösterirler. Çoğunlukla şehir içindeki sokak ve caddeler ile kesişmeden, ilçeler arasında bağlantılarda kullanılır.
işte bu tip yollarda normalde sadece sollama amacı ile kullanılması ve buna bağlı olarak en akıcı olması gereken 1inci şerit genellikle en yavaş ve dolu şerit olur.
Tam aksine ağır taşıtların kullanması, bu ve bunun gibi sebepler ile de en yavaş akan şerit olması gereken 3üncü yani en sağ şerit ise en boş ve akıcı şerit olur. Elbette yolun blok haline gelip ilerlemedigi aşırı tıkanık durumlarda geçerli degildir.

Bu sanırım 1inci şeritin prestiji ile alakalı bir durum.
Hızlı arabaların kullandıgı bir şerit olarak aklımıza yerleşmiş bir imaj.
sol şeritte gitmek güçlü olduğunu ifade etmek gibi görülüyor diye düşünüyorum.

ve aynı şekilde sağ şeritte gitmek, başka araçlar tarafından geçilmeye razı olmak, mağlubiyeti kabullenmek gibi sanki bilinç altımızda.
Kamyonların otobusler tırların bile orta şeridi, sağ şeride göre daha çok sevdikleri bir gerçek

bu yüzden trafikte tüm araçlar sol şerite yığılıyor. Geri kalanlar orta şeride dağılıyor
ve sağ şerit bomboş kalıyor

Ancak günümüzde bu durumu farkedenlerin sayısı yavaş yavaş artmakta.
tıkalı trafikte sağ şerit büyüsünü keşfeden şöförler, 3üncü şeritten seyiretmeyi tercih ediyorlar


bilmiyorum belkide zaman, sağ şeridi bilinç altımızda kurnazlığın sembolü, gücün yeni adresi yapacaktır.